Az építész hasa

Az 1990-es évek legelején, amikor Évával a budapesti mozikban először szabadultunk rá a friss nyugati kínálatra, habzsoltuk a Greenaway-filmeket. Még érződött a botrányszag A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője körül, s mi nem tudtunk betelni a felkavaró és páratlanul szuggesztív képi világgal s az ezt kísérő hatásos zenével. No persze a történet sem volt akármilyen. Kedvencünk lett a Számokba fojtva,  tetszett A rajzoló szerződése, s amint bemutatták, azonnal megnéztük  Prospero könyvét és A macomi gyermeket. Egy addig számunkra ismeretlen filmnyelvet ismertünk meg, rácsodálkozhattunk a tobzódó hanyatlás és a rothadó szépség képeire, az ocsmányság tiszta művészetbe oltott esztétikumára.

Az építész hasa ((The Belly of an Architect, 1987) valahogy kimaradt ebből a sorból, tíz-tizenöt év késéssel láttuk először itthon, a tévében, addigra a brit rendező iránti rajongásunk valamelyest alább hagyott. Aztán nemrégiben láttuk újabb alkotásai közül a 8 és 1/2 nőt (vegyes érzelmekkel fogadtuk), most pedig az építészt és az ő gömbölyödő beteg hasát néztük újra nagy élvezettel. Egészen kitűnő film, állapíthattuk meg, mesteri ábrázolása annak, hogyan keveredik a művészet fennköltsége a női és főleg férfiúi lélekben lakozó hitványságokkal, no meg persze a test biológiájával.

Az amerikai építész azért érkezik feleségével Rómába, hogy a leginkább csak általa ismert, száz évvel korábban élt francia építész emlékére nagyszabású kiállítást rendezzen. Az előkészületek 9 hónapon át tartanak, ezalatt felesége éppen kihordja gyermekét, de ő maga is egyfajta kínos terhességbe esik: enyhén dagadt hasának fokozódó fájdalmai mániákussá és a végletekig önzővé teszik, szervezői státusa is meginog. Mindeközben esendősége, szánandósága is kibuggyan elégtelen bélfunkciói mögül, titkolt érzékenysége már-már szerethetővé teszi akkor, amikor olasz partnerei kiakolbólintják élete nagy projektumából, amikor leveleket ír múltbéli kollégájának vagy amikor felesége csalárdságát egy kulcslukon át meglesve sírva fakad.

A kiállítást végül (sok pénzt elsikkasztva) csak megnyitják, a szalagot férje helyett átvágó asszony a kupolák alatt megszüli gyermekét, az építész pedig, nem várva be, hogy a hasában tenyésző kór végezzen vele, kiesik egy emeleti ablakon. Kifejezetten szép hulla benyomását kelti, ahogy elterül egy zöld automobil tetején.

 


A kitűnő filmzenét is élvezhetjük:

 

Az építész hasa (The Belly of an Architect), olasz-angol filmdráma, 1987. Rendezte: Peter Greenaway, forgatókönyvíró: Peter Greenaway, operatőr: Sacha Vierny, zene: Wim Mertens. Szereplők: Brian Dennehy (Stourley Kracklite), Sergio Fantoni (Io Speckler), Stefania Casini (Flavia Speckler), Chloe Webb (Louisa Kracklite), Lambert Wilson (Caspasian Speckler), Vanni Corbellini (Frederico), Geoffrey Copleston (Caspetti).

több film
(Visited 229 times, 1 visits today)
Címke , .Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?