Viharsziget

Ben Kingsley  és Leonardo DiCaprio a Viharszigetben(A világítótorony árnyékában) Remekül kezdődik Martin Scorsese művészi igénnyel megalkotott pszichothrillere (Viharsziget, Shutter Island, 2009), a nyitó képsorok és a  zene borzongtató akkordjai semmi kétséget nem hagynak afelől, hogy komoly filmnek nézünk elébe: két nyomozóbíró érkezik a legveszélyesebb pszichopatákat elkülönítő börtönszerű elmegyógyintézetbe, ahol is egy háromszoros gyermekgyilkos nő rejtélyes eltűnését kell kinyomozniuk. És ugyancsak kitűnő a befejezés, amikor is az addigra alaposan összekuszált szálak  és felgyülemlett ellentmondások egy előre vetített, de mégis váratlan fordulattal elrendeződni látszanak. Ami a közbülső jelentős játékidőben történik, az nekem kevésbé tetszett, illetve volt, ami inkább, s volt, ami kevésbé. El kell  ismerni, hogy a kompozíció a maga nemében mesteri: dinamikájával, a drasztikus és nyugodt-sejtelmes részek váltakozásával, a cseppenként adagolt információkkal pillanatra sem engedi lankadni a figyelmet.  Ugyanakkor a viharvert szigeten vagy a zegzugos börtönfolyosókon és a világítótoronyban való bolyongás ócska kliséket követ, túl átlátszóan „félelmetes”. Vegyes hatást váltottak ki belőlem a főhős álmainak, múlt-vízióinak a képei:  a bemutatott sok szörnyűség ellenére ezek erős stilizáltságuk miatt inkább költőiek („gyönyörű” hullákat és hullapózokat látni például),  hangulati értékük és művészi erejük kétségtelen, mesterkéltségük, teatralitásuk azonban zavaró: tipikusan az az eset, amikor a hatásosság és a hatásvadászat túl közel kerül egymáshoz. Ugyanez többé-kevésbé a film egészéről is elmondható: minden nagyszerűsége ellenére a Viharszigetre rávetül önnön erényinek súlyos tehertétele.


rendező: Martin Scorsese, író: Dennis Lehane, szereplők: Leonardo DiCaprio (Teddy Daniels), Mark Ruffalo (Chuck Aule), Ben Kingsley (Dr. John Cawley), Emily Mortimer (Rachel Solando), Michelle Williams (Dolores Chanal), Max von Sydow (Dr. Jeremiah Naehring), Jackie Earle Haley (George Noyce)

több film
Facebook hozzászólások

Szólj hozzá!